A láthatatlan pénzvilág

Liberalizmus, neoliberalizmus és a liberálfasizmus

2016. június 03. 14:00 - aL_Ex

A liberális demokrácia és a liberális jogállam vajon miért neoliberális?

 

És ha a liberális demokrácia, illetve a liberális jogállam valójában neoliberális, akkor ez nem azt jelenti, hogy illiberális? Mely szót itt abban az értelemben használom, hogy NEM liberális. Igyekszem nagyon tömören, de annál logikusabban fogalmazni. Teszem ezt pedig azért, mert az előző – kiemelt – blogbejegyzésem terjedelmét bírálatok értek. Bár megjegyzem, ez a posztom sem lehetne ilyen tömör, ha az előzményeket nem olyan részletesen fejtem ki.

Ez a blogbejegyzésem sok mindenre alkalmas. Például alkalmas arra, hogy

  • kettészakadt hazánkban pontot tegyen a táborelvű árokásás végére;
  • igazságot tegyünk a „sorosozás” és a „háttérhatalmazás” kérdésében, és ezáltal véget vessünk annak, hogy mindkét oldal gyűlöletkeltő kampányolás céljára használja ezeket a fogalmakat;
  • megvitassuk, hogyan lehet kilábalni a napjainkra kialakult közéleti válságból, és hogyan lehet a jövő zálogát, egy új társadalmi konszenzust létrehozni;
  • felvessük a gondolatot, hogyan lehet a hatalmat az öncélú hatalomgyakorlásra törekvő pártok és politikai irányzatok kezéből kivenni, és a szuverén nép kezébe adni, amely végre a közjó és a közérdek szolgálatába állíthatja a politikát, és végül
  • a valódi demokrácia létrehozásának lehetőségeit is tárgyaljuk a felvetéseim kapcsán.

Mindezekkel pedig az a célunk, hogy a globális kapitalizmus neoliberális háttérhatalmának totális diktatúrájával – amit egyetlen szóval liberálfasizmusnak nevezhetünk – szemben felvegyük a harcot. Van-e lehetőség egy ilyen antifasiszta egységfront létrehozásában? Hajlandók-e a liberális világnézetű emberek egy ilyen antifasiszta egységfrontban részt vállalni?

Mielőtt ezek tárgyalására rátérnék, fel szeretném hívni az olvasó figyelmet azokra a trollokra, akiknek a kommentjeit érdemes egyszerűen ignorálni. Én ezt teszem, nem veszek róluk tudomást. Persze egyáltalán nem biztos, hogy ezekkel az adatokkal jelentkeznek be a blogvitába, de arra számítani lehet. hogy mindenképpen jelen lesznek.

a_trollok.jpg

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll& “belekotty

 

Kérdésfelvetés

Az alcímben megfogalmazott kérdést másképp is fel lehet tenni… Ha a liberális demokrácia, illetve a liberális jogállam valójában neoliberális, ez nem azt jelenti, hogy igenis létezik a liberális demokráciában egy háttérhatalom, amely neoliberális? Minek következtében a liberális demokrácia valójában neoliberális diktatúrát valósít meg! Azaz a liberális demokrácia léte válik kétségessé.

Ennél egyszerűbben és logikusabban nem is lehet bizonyítani, hogy a háttérhatalom nem a fantázia szüleménye, és nem puszta összeesküvés-elmélet, hiszen a jóhiszemű választópolgárok minden akarata ellenére válik a liberális demokrácia neoliberális diktatúrává. Az összeesküvés-elméletek felé terelni azoknak áll érdekében, akik el akarják leplezni a társadalom elől, hogy a pénzhatalom neoliberális diktatúrájáról van szó. Nevezhetjük ezt akár lobbizásnak, akár háttérhatalomnak, mindenképpen arról van szó, hogy a politikai elitnek valahogyan vissza kell fizetnie a választási kampány finanszírozására adott pénzeket. Ez a korrupció melegágya. Amikor tehát a pénzügyi háttérhatalomról van szó, akkor valójában a korrupcióról beszélünk. Vitatja-e valaki, hogy a jelenkori polgári demokráciákban intézményesített korrupció valósul meg? És ez nemcsak hazánkban van így hanem a „nyugatos típusú demokrácia” példának tekintett országaiban is. (Magyarország ettől csak abban különbözik, hogy a kormányzatban eluralkodtak a nyílt maffia-módszerek.)  Ennek következtében válik a liberálisnak nevezett demokrácia politikai értelemben vett produktuma neoliberális jellegűvé. Mindenki érzi ezt a bőrén, csak legfeljebb nem tudja szavakkal leírni, hogy a (neo)liberális demokrácia – most már nyugodtan nevezhetjük így – nem a nép, hanem a nagytőke érdekeit képviseli.

Mindezek a kérdések a liberálfasizmusról szóló vita (itt és itt) kapcsán fogalmazódtak meg bennem, mert hála istennek nemcsak pszichopata trollok látogatták a blogomat, hanem értelmes liberális gondolkodók is, akikkel sok részletkérdésben közeledett az álláspontunk egymáshoz.

 

A logikai gondolatmenet

A vita során van, amiben nézetazonosságra jutottunk, és van, amiben továbbra is eltérnek a vélemények. A logikai gondolatmenetemet tömören a következőképpen lehet összefoglalni:

  • a liberalizmus és a neoliberalizmus nem azonos fogalmak, az előbbi egy filozófiai irányzat és egyben világnézet, az utóbbi pedig egy gazdaságpolitikai irányzat;
  • mivel a neoliberalizmus a maga valóságában létező politikai irányzat, nem jogos filozófiai szinten elhatárolódni tőle, és a felelősséget elhárítani;
  • arra nem kaptunk (ezidáig) magyarázatot, hogy a liberális világnézetű választópolgár miért szavaz neoliberális politikusokra, hiszen ha a két nézet nem azonos, akkor a neoliberális politikai elit sem feltétlenül liberális;
  • erre az egyik lehetséges magyarázat, hogy az átlagember a saját liberalizmusát lényegében nem is tudja, vagy nem is akarja megfogalmazni, elfogadja annak, amilyen gondolati paneleket a politikai elit (és a média) számára felkínál;
  • ez lényegében megfelel annak az állításomnak, hogy a neoliberális politikai elit valójában csak kamuflázsnak használja a liberális eszmét, és ezzel manipulálja a közvéleményt;
  • a szabadelvűség azt jelenti, hogy mindent szabad, ami más hasonló jogát nem sérti, ezen nem vitatkozik senki;
  • arról eddig nem esett szó a blogvitában, hogy a szabadságjogok között létezik-e hierarchia;
  • a baloldali liberálisok névleg elismerik a munkához való jogot, de azt mondják, mire megyünk vele, ha a gyakorlatban nem tudjuk érvényesíteni;
  • nem elégszem meg azzal, hogy a munkához való jog csak fikció, azt a gyakorlatban meg is kell valósítani, ez lehetséges is a munkaidőcsökkentés révén – ez a kérdés választóvíz abban a tekintetben, hogy érdemben létezik-e emberjogi liberalizmus (más néven baloldali liberális), vagy az is csak egy kamu;
  • hogy érdemben létezik-e emberjogi liberalizmus, azt a liberálisoknak kell bizonyítaniuk;
  • kategorikusan kijelentem, aki a munkához való jog gyakorlati megvalósítását elutasítja, sem emberjogi liberális, se baloldali nem lehet, de még a liberális alapelveknek is ellentmond;
  • a munkához való jog gyakorlatban való megvalósításának elutasítása azt jelenti, hogy a vállalkozáshoz való jognak implicit módon része a kizsákmányoláshoz való jog is – ez pedig alapvetően ellentétes a liberalizmus alapelveivel;
  • mindenképpen a liberalizmus alapelveinek mond ellen, hogy a kevesek (a tőketulajdonosok) vállalkozáshoz való joga ütközik sokak (a munkavállalók) munkához való jogával, és a jogoknak ebben az ellentétében egyoldalúan a tőketulajdonosok akarata érvényesül;
  • ezt az ellentmondást csak egymás rovására lehet feloldani, ami csak az állam beavatkozásával valósítható meg;
  • mivel a neoliberalizmus a kevesek jogát érvényesíti a sokaság érdekeivel szemben, ezért nem lehet kérdéses, hogy szélsőségesen jobboldali nézet;
  • ha az állam ebben a konfliktusban a tőketulajdonosok neoliberális érdekei mellett elfogult, mert a politikai elit pénzzel megvásárolható, akkor ezt a konfliktust feloldani egyedül csak a népszuverenitás képes;
  • a konfliktus megoldásának a módja pedig az, ha az egyén és az állam viszonyát újra szabályozzuk, és egy új társadalmi konszenzuson alapuló új társadalmai szerződést (alkotmányt) hozunk létre, amely újra fogalmazza az egyén és az állam viszonyát, melynek során a felmerült vitás kérdésekben konkrétan meghatározza az állam feladatát. Ez eleve feltételezi a népszuverenitás helyreállítását.

Mindenképpen lényegi kérdés a liberálisoknak a viszonyulása munkához való joghoz, mint alapvető emberi joghoz, valamint az, hogy hajlandók-e a liberálisok az új társadalmi konszenzus létrehozásában részt venni, és egy új társadalmi szerződést megalkotni. A liberálisoknak saját maguknak kell eldönteniük, hogy a társadalom részének tekintik-e magukat, vagy egyoldalúan a neoliberális politikai és gazdasági elit szolgálatába állnak. Ez utóbbi esetben kénytelenek belátni, hogy a liberalizmus és a fasizmus egyáltalán nem egymást kizáró fogalmak! A neoliberális rendszer éppen attól lesz totális diktatúra, hogy a liberális közvélemény a populista demagógia szintjére degradálja a liberális eszmét, amely saját eredeti jelentésével kerül önellentmondásba. A választ erre a vitás kérdésre tehát a liberálisok maguk adják meg.

Lényegében azt kell eldönteniük a liberálisoknak, hogy a társadalommal vállalnak-e szolidaritást, vagy a totális liberálfasizmus megvalósítására törekvő neoliberális hatalommal. Ha a neoliberális elit oldalára állnak, a liberális alapelveiket tagadják meg.

 

 

 

A megoldásai lehetőségek tárgyalásába – elsősorban terjedelmi okokból – itt most nem kívánok belemenni. De egyébként is csak akkor lesz értelme ezt tenni, ha a blogvitában ezen a ponton túljutunk. Örömmel venném, ha más is megírná önálló blogbejegyzésben a témáról a véleményét!

 

 

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alex-penzvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr148775914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aL_Ex 2016.06.03. 15:52:10

Hogy lehet liberálisként azonosulni a neoliberálisokkal? Értsd szavazni rájuk. Számomra ez egy talány.
És hogy lehet ezek után "ártatlanul" azt állítani, hogy a liberalizmus nem felelős a neoliberális rendszerek "hibáiért és bűneiért"?

Kérdezem, a "kommunista rendszerek" hogyhogy bűnösek akkor a sztálinizmusért? Hiszen a sztálinizmus is csak egy "vadhajtása" volt a kommunista eszmének. Egy kis következetességet várnék el a liberális olvasóktól.

2016.06.03. 21:08:03

Tatszik nekem ez az írás! Ritkaság, hogy valaki kényes politikai kérdésekről ilyen szofisztikáltan tud írni. Egyelőre "rágnom" kell a kérdéseket amit felvetettél, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy azok, akikhez szóltál tulajdonképpen hajlandók-e értelmes, érdemi vitára... mert anélkül nem lehet tovább lépni...

aL_Ex 2016.06.03. 21:43:48

@Barbara Babbo:

Köszönöm! határozottan jól esik a dicséret. Valóban igyekeztem kulturáltan írni a kérdésről. Meg akartam mutatni, hogy ez lényeges kérdés, és nem cikizni akarom az ellenfelet.

Persze kicsit túloztam, amikor "értelmes" liberálisokat emlegettem. Valójában két-három bloggerről volt mindössze szó. Nem akartam elriasztani a potenciális vitapartnereket. Kicsit hízelegni akartam nekik. Nem is lehet nagyon elvárni, hogy vakhitűek között értelmes emberek is legyenek.

Az egyetértő oldalon viszont sokkal többen voltak értelmes hozzászólók. Ez számomra talán még fontosabb is. hisz partnereket kell keresni az új társadalmi konszenzushoz.

Rágódj csak nyugodtan a blogbejegyzésen! De kíváncsian várom a hozzászólásaidat.

aL_Ex 2016.06.03. 23:39:02

@Barbara Babbo:

Valahogyan el kell érni, hogy megszűnjön a tabusítása azoknak a kérdéseknek, amelyek közérdeklődésre tarthatnak számot. Ehhez elégségesnek kell lenni, ha kulturáltan beszélünk róluk!

aL_Ex 2016.06.04. 10:43:29

Úgy tűnik, amiből nem lesz kiemelt blogbejegyzés, az olvasottság hiányában el is süllyed az ismeretlenségben. Ez pedig azt jelenti, hogy a blogok tömegével is lehet védekezni a vélemények ellen.

2016.06.04. 20:34:36

Látom, nem nagyon mozdultak rá. Pedig valóban nagyon lényeges dolgokat foglaltál össze. Kulcskérdéseket. Ebből a hallgatásból is látszik, hogy igazi vitát nem akarnak, csak bedöngölni a földbe a más véleményt, vagy az azt kimondókat. Eléggé elkeserítő, mindannyiunk szempontjából. Szerintem tedd fel több helyre, máshol is vannak blog felületek... Ott az átlátszó, vagy a 24.hu... Keresgélj! Semmiképpen ne hagyd eltűnni ezt az írást a blog-tengerben!

aL_Ex 2016.06.04. 21:20:48

@Barbara Babbo:

Félek tőle, hogy igazad van...

Az egyik intelligens liberális vitapartnernek például nekiszegeztem a kérdést a magántulajdonhoz való jogról, hogy az vajon liberális, vagy neoliberális szemléletnek tekinthető-e. Jött is a válasz, hogy ez részemről előítéletesség ls skatulyázás. Ígértem neki, hogy ebben a blogbejegyzésben kifejtem a válaszomat. Úgy tűnik, túl jól sikerülhetett a válaszom, mert a vitapartner nem jelentkezik.

Nekem is úgy tűnik, hogy nem véletlen a kellemetlen kérdések agyonhallgatása, de ez is egyfajta válasz. Még a trollok sem jelentkeznek, ez is mond valamit. Ha más nincs, akkor ezt az eredményt kell rögzíteni, hiszen a hallgatás beleegyezés. Sajnos társadalmi konszenzusra nem sok esély van. Mindenki mással létrehozhatunk ugyan valamilyen konszenzust - a liberálisokkal szemben, azonban ez a kettészakadt állapotokat rögzítené.

Azt mondod próbáljam meg az átlátszót, vagy a 24.hu-t? Megtehetem, bár így is többfelé van blogom. Azt tapasztalom egyébként, hogy máshol is ugyanilyenek az állapotok. Persze föladni nem szabad!

Jean Sol Partre 2016.06.06. 16:32:40

@aL_Ex: nem csak a liberálisok szavaznak a neoliberálisokra, hanme gyakorlatilag mindenki, mivel nincs alternatíva, az öszes induló párt neoliberális, nem is lehetne más, mert a világ azon fele amihez tartozunk (vagy szeretnénk) szintén neoliberális. Amelyik része meg nem az, az ha lehet még rosszabb.

aL_Ex 2016.06.06. 17:12:15

"nem csak a liberálisok szavaznak a neoliberálisokra, hanme gyakorlatilag mindenki..."
És a 2/3 kire szavazott? És ezzel nem azt mondtam, hogy őrájuk szavazz, és sem teszem. Hanem inkább azt szeretném mondani, hogy meg kell teremteni az alternatív választás lehetőségét. Miért nem teszel azért, hogy ebben közreműködsz?

Ki a fenének kellene a ballibek szemébe vágnia, hogy "ha számotokra csak ennyi a baloldaliság, akkor jobb, ha eltakarodtok, és helyet adtok valami igazi baloldalnak". Persze tudom, hogy nem baloldali vagy, csak a példa kedvéért mondtam. De mondhatnád ugyanezt a liberálisoknak is: "Ha csak neoliberális politikára vagytok képesek, akkor jobb, ha elhúztok a pitlibe, mert ez senkinek nem kell!".

Nem véletlenül állítom, hogy a jóhiszemű liberálisok asszisztálnak a neoliberális politikának, a szekértolóik vagytok. Igenis meg kell értenetek, hogy a liberálfasizmust támogatjátok. Ebben az értelemben igenis a liberalizmus teremti meg a fasizmust, én ennek liberálfasizmus lesz a neve. Ebből lesz a következő világégés. És ha egy újabb holokausztba vezet a dolog, annak is ti lesztek az okai.

Jean Sol Partre 2016.06.07. 09:24:26

@aL_Ex: "És a 2/3 kire szavazott?"

ők is a neoliberálisokra.

aL_Ex 2016.06.07. 13:16:22

@Jean Sol Partre:

De nem a globalista neoliberálisokra.

Jean Sol Partre 2016.06.07. 14:36:22

@aL_Ex: dehogynem. az, hogy saját zsebre lopnak, nem változtat semmit. Az egész berendezkedés, ahogy a magyar társadalmat elképzelik (egy nagy összeszerelő üzem) a globalista neoliberalizmus modellje, csak a bráner rosszabbik oldala.

aL_Ex 2016.06.07. 14:48:11

@Jean Sol Partre:

Közöttünk ebben nincs vita, abban megegyeztünk, hogy az Orbán-rezsim is neoliberális elvek szerint működik. Pusztán ügyesen eltereli a választópolgárok figyelmét a "szabadságharc" illúziójával.

De egy apró megjegyzést tennék ezzel kapcsolatban:
"az, hogy saját zsebre lopnak, nem változtat semmit."
A "balliberálisok" talán nem a saját zsebükre loptak? Miközben persze a "modernitást" képviselték, meg az európaiság nemes eszméjével fedezték magukat.

Meg kellene próbálni a politikai oldalaktól elvonatkoztatni, és magasabb szinten szemlélni a dolgokat! Az utolsó blogbejegyzésem záró soraiban fel is hívtam a figyelmet arra. hogy az új társadalmi szerződés éppógy irányul a Fidesz-kormányzat ellen is, mint a (neo)liberálisok ellen.

Nem kellene visszalődözni a Fidesz maffia-politikájára hivatkozva!

Jean Sol Partre 2016.06.07. 15:22:13

@aL_Ex: ez mind ok, csak akkor nem értem, miről beszélsz a 2/3-al kapcsolatban, én arra reagáltam.

aL_Ex 2016.06.07. 15:30:54

Senki és semmi nem kötelez téged arra, hogy neoliberális kamupártokra szavazz. A 2/3 sem azokra szavaz. Azért szavaznak a Fideszre, mert így fejezik ki, hogy elegük van a liberális kamuból (és ámokfutásból). Akárhogy is nézzük, ez is egy választási alternatíva, nem? Még akkor is az, ha se te, se én nem élünk vele. De számunkra is egyértelmű kell legyen, a nép annyira utálja már a liberálisokat, hogy a szolgalelkű liberálisoknak választásokat nyerni immár lehetetlen Magyarországon. Hiába gondolod jobb megoldásnak, ha a neoliberálisok jutnak hatalomra.

Jean Sol Partre 2016.06.07. 16:10:54

@aL_Ex: " A 2/3 sem azokra szavaz. "

lehet, hogy nem arra akar szavazni, de végülis arra szavaz.

aL_Ex 2016.06.07. 16:21:13

@Jean Sol Partre:

Ezen fölöslegesen vitatkozunk, mert nagyon jól kifejezi a magyar választópolgárok globalizmus-ellenességét és antiliberalizmusát - ha tud róla a polgár, ha nem.

Jean Sol Partre 2016.06.07. 16:45:12

@aL_Ex: ja értem, te a szándékukról beszélsz, nem az eredményről, eben igazad van.

aL_Ex 2016.06.07. 17:09:25

@Jean Sol Partre:

A beszélgetésünknek erre a vonulatára úgy tehetünk pontot, hogy számomra a Fidesz nem elfogadható alternatíva, mert nem baloldali. A 2/3 számára viszont azért alternatíva, mert a nemzeti burzsoáziára támaszkodik és azt kívánja erősíteni. Ebben a kérdésben nyíltan kifejeződik a globalizmus-ellenesség. Ez egy reális szempont, aminek alapján a Fidesz a kisebbik rossz.

A nemzeti érzés önmagában is értékelhető pozitív jelentéstartalommal bír. És itt most nem a nacionalizmus, vagy a sovinizmus értelmében használom a szót, hanem a hazaszeretetről beszélek. és amelynek az igencsak pejoratív értelmű "idegenszívűség" az ellentétpárja. Amit szó szerint úgy kell érteni, hogy a liberálisok az Egyesült Államok, illetve az Európai Unió érdekeit képviselik Magyarország nemzeti érdekeivel szemben.

Ez utóbbi viszont teljesen reális különbség a neoliberálisokkal szemben. És számomra érthető módon meg is magyarázza a Fidesz 2/3-os többségét. Ami úgy jön létre, hogy rengeteg baloldali szavazót is a hazaszeretet motivál. Vagyis a legkisebb rossz a liberális-utálattal feltuningolva bőven elég a 2/3-hoz. Erre nem orvosság sem a fasisztázás, sem Orbanisztán és a fél ázsiai jelleg gúnyolása. Ez mind öngól a "demokratikus" ellenzéki oldalon.

Jean Sol Partre 2016.06.07. 17:43:15

@aL_Ex: szerintem ez egy naív hozzáállás, de erről nem foglak meggyőzni.

aL_Ex 2016.06.07. 17:56:13

@Jean Sol Partre:

Hát, miután a saját hozzáállásodat elnevezted "realistának", az enyém csak naiv lehet.
Kétségtelen, hogy idealista elképzelésem van a problémák megoldásáról, és azt akár naivitásnak is lehet nevezni. Nem vitatom.

Jean Sol Partre 2016.06.08. 09:34:25

@aL_Ex: természetesen csak a saját véleményem, ahogy én látom. A naivitásodat a Fideszről és az ő nemzeti érzéséről és a nemzet érdekeinek általuk képviseléséről mondottakra gondolom.

aLEx 2016.06.08. 09:38:04

A Fidesz nemzeti érzéseivel én nem foglalkozom, hisz ez lehet tudatosan kialakított politikai arculat is, amit elég jól meg lehet játszani. Nem hinném, hogy ebben a tekintetben naiv volnék. Én a választópolgárokról beszélek, az ő nemzeti érzéseikről.
süti beállítások módosítása